Ieder beginnend bedrijf heeft wat opstartproblemen. Je moet vanuit het niets een imago opbouwen, want nieuwe potentiele klanten binnenhaalt én behoudt, de gewenste services en producten leveren naar tevredenheid (en erachter zien te komen of die tevredenheid er ook echt was). Dat kan knap lastig zijn als je nog geen ervaring hebt, maar gelukkig biedt de moderne tijd enorm veel nieuwe oplossingen voor eeuwenlange ondernemersproblemen. Het probleem van onbereikbaarheid, van onduidelijkheid over tevredenheid van klanten achteraf, en onbeantwoorde vragen die leiden tot meer clientèle voor de concurrent; we hebben overal een oplossing voor!

24/7 bereikbaarheid?

Als een bedrijf moet je bereikbaar zijn voor klanten. Voor bestaande klanten met vragen over het proces en het product, maar ook voor nieuwe klanten voor wie het niet duidelijk is waar je bedrijf precies voor staat, hoe je te werk gaat, enzovoort. De opkomst van internet en eigen websites was hier natuurlijk al een enorme doorbraak in. Maar klantenservice wordt steeds meer een gegeven dat ieder bedrijf zou moeten bieden. Steeds meer bedrijven besteden de klantenservice dan ook uit, aan kleinere callcenters of maken een aparte afdeling waar ze studenten als klantenservice medewerk(st)ers aan het werk kunnen zetten. Tijden variëren hier natuurlijk per bedrijf, maar over het algemeen blijft dit gelimiteerd tot 9-17, zo’n vijf dagen per week. Dat is natuurlijk al enorm fijn als je vragen hebt, want je kunt altijd even een nachtje slapen als ze net gesloten zijn.

Maar als je écht alle mogelijke klanten wil houden moet je natuurlijk eigenlijk 24/7 bereikbaar zijn. Dit kan tegenwoordig een stuk makkelijker met een managed live chat. Omdat het slechts online en digitaal is hoef je niet op een kantoor te zitten om de telefoon op te nemen, kan iedereen zijn vraag snel en gemakkelijk stellen, en wordt het een stuk makkelijker om avondshifts in te delen. Juist veel mensen browsen het internet ’s avonds laat nog even of in het weekend, dus van die tijden moet je gebruik maken!

Klanttevredenheid

Een ander eeuwenlang probleem is dat je er niet makkelijk achter kan komen of klanten tevreden waren met het geleverde product; je merkt dit pas als ze na de eerste keer terugkomen (of niet). Gelukkig is ook hier een moderne oplossing voor. Je hebt het zelf vast ook wel al eens meegemaakt. Een dag of soms zelfs een paar uur nadat je pakketje geleverd wordt krijg je een mailtje met de vraag of alles naar behoren is verlopen tijdens je winkelervaring, de levering en met het product wat je het ontvangen zelf. Zo’n geautomatiseerd klanttevredenheidsonderzoek is enorm handig, want door altijd de optie te bieden wordt de kans veel groter dat men het ook écht invult. En dan kun je tenminste goed van je fouten leren!

Leave a Reply