Als ondernemer heb jij ongetwijfeld een eigen website. Een site zorgt er namelijk voor dat je vindbaar bent op het internet. Denk overigens niet dat bezoekers de weg naar jouw website ook massaal weten te vinden. Om vindbaar te zijn, moet jij jouw site optimaliseren. De content op jouw website speelt hier een belangrijke rol in. De content op jouw site kan je namelijk een hogere positie in de zoekmachine opleveren. En hoe hoger je in de resultaten staat, des te beter men jouw site weet te vinden. Wil jij aan de slag met het verbeteren van de vindbaarheid van jouw site? Wij vertellen je hier hoe je de content optimaliseert.

 

Onderzoek de belangrijkste zoekwoorden

Om de vindbaarheid van jouw website te vergoten, moet je allereerst bepalen op welk zoekwoord of welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Verkoop je auto´s? Denk dan niet dat je door het zoekwoord ‘auto’ te kiezen hoog in de resultaten scoort. Waarom niet? Omdat er talloze websites zijn die zich richten op de verkoop van auto’s of onderdelen en producten die hieraan gerelateerd zijn. Je doet er in dat geval goed aan het zoekwoord te specificeren. Richt jij je op mensen uit een specifieke plaats? Gebruik deze plaats dan in combinatie met het woord auto.

Om te bepalen wat in jouw geval het beste zoekwoord of de beste zoekwoordgroep is, dien je een zoekwoordenonderzoek te doen. Het is belangrijk dat je dit onderzoek zorgvuldig uitvoert. Alleen dan weet je namelijk wat de beste zoekwoorden zijn om in jouw teksten te verwerken. Weet je zelf niet hoe je een zoekwoordenonderzoek doet? Schakel dan een SEO marketing bureau in. Een zoekwoordenonderzoek behoort vaak tot de SEO diensten van zo’n bedrijf. Zij kunnen jou eventueel ook helpen bij het optimaliseren van de content op jouw site.

Verwerk zoekwoorden op strategische plekken

Heb je een zoekwoordenonderzoek gedaan? Dan weet je welke woorden je moet gebruiken. De volgende stap is het verwerken van deze woorden in de content. Sommige mensen proberen zoekwoorden zoveel mogelijk in een tekst te verwerken. Dit is niet verstandig. Nee, want een zoekmachine bestempelt de content op jouw site in dat geval mogelijk als spam. Dit levert je een lagere positie op in de zoekresultaten. Noem zoekwoorden daarom niet te vaak, maar verwerk ze op strategische plekken in de tekst. Denk hierbij aan de kop, tussenkopjes, eerste alinea en laatste zin.

Schrijf niet alleen voor zoekmachines

Een veelgemaakte fout bij het optimaliseren van de content op een website is dat men vaak alleen voor zoekmachines schrijft. Dit levert je weliswaar een hogere positie in de zoekmachines op, maar het komt de leesbaarheid van een tekst vaak niet ten goede. Verwerk zoekwoorden daarom zo natuurlijk mogelijk in teksten. Gebruik bijvoorbeeld voorzetsels tussen zoekwoorden om het natuurlijker over laten komen. De teksten worden hierdoor een stuk beter leesbaar. Dit zorgt er vaak voor dat websitebezoekers langer op jouw site blijven en mogelijk zelfs een product of dienst afnemen. Wanneer je alleen maar voor zoekmachines schrijft, keren bezoekers jouw site waarschijnlijk snel de rug toe.