In Nederland zijn in het eerste kwartaal van dit jaar bijna de helft meer webwinkels opgestart dan in 2019. Ook in België hebben we een forse stijging gezien. Veel bedrijven waren al van plan een webshop te openen maar hebben door de corona crisis de stap sneller gezet dan eerst gepland.

Shift naar online

Online winkelen was al aan een opmars bezig, maar de pandemie en lockdown heeft deze beweging in een stroomversnelling gebracht. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Grote bedrijven in retail, fashion, horeca en dergelijk, bieden hun klanten quasi allemaal online shoppen aan. Wordt online winkelen straks de norm en zullen de fysieke winkels verdwijnen? Het zal nog niet voor meteen zijn maar er wordt verwacht dat fysiek winkelen meer op de ervaring gericht zal zijn. Ketens als Delhaize en zijn hier al even met dit concept bezig: shoppen moet een aangename, ontspannende ervaring zijn zonder tijdverspilling. Daartegenover staat dat je alledaagse producten gewoon op de website van de supermarkt kan bestellen en ook online betalen. Je boodschappen die levert de bezorgdienst van de winkel de dag nadien gewoon aan huis, of je haalt ze op. Lekker makkelijk.

Voordelen van een webshop

Aan een webshop begin je niet even zomaar. Natuurlijk komt hier heel wat bij kijken. Bestellingen moeten opgevolgd worden, maar denk ook aan contentcreatie, webshop onderhoud, stock en marketingacties moeten up-to-date blijven. Wees creatief en origineel. Stel jezelf de vraag: ‘Hoe kan ik mijn producten aanbieden op een manier die aantrekkelijk is voor mijn klanten?’ Doe research en kijk naar je huidige klantenprofiel en doelgroepen. Met een webshop zijn de advertentiemogelijkheden voor meer verkoop eindeloos en je bent (afhankelijk van de sector) niet beperkt door landsgrenzen. Je kan je diensten en producten over de hele wereld in de kijker zetten. Als je je webshop goed aanpakt heeft het een enorm marketingpotentieel. Best neem je voor het opzetten van je webshop een professional onder de arm.

Stem je betaalstrategie af op je klanten

Producten online verkopen wil zeggen dat je klanten online hun winkelwagentje zullen vullen en logischerwijze ook online zullen betalen. Als je ook de potentiële markt buiten België wil verkennen en je producten of diensten dus buiten onze landsgrenzen wil aanbieden, zal je moeten nadenken over een gepaste internationale betaalstrategie. Welke betaalmiddelen zijn in onze buurlanden het populairste? Schep vertrouwen en straal professionaliteit uit door je aanbod af te stemmen op de lokale populairste manieren van betalen. In Duitsland is bijvoorbeeld Paypal erg populair terwijl in België Bancontact de koploper is. Een payment service provider kan je hierbij helpen. Denk eraan: hoe meer je kan automatiseren, hoe beter.